اولویت‌های پژوهشی سازمان سنجش آموزش کشور در سال های 1399 الی 1401

01 03 2021
کد خبر : 3985339
تعداد بازدید : 28

 « در راستای حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی: کارشناسی ارشد و دکتری»

 

مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور، در راستای تحقق کارا و اثربخش ماموریت‌های سازمان (سنجش علمی و ارزشیابی آموزشی و تضمین کیفیت آموزش عالی)، اولویت‌های پژوهشی خود را در در راستای حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری به شرح زیر اعلام می‌دارد:

 

1. کاربرد اندازه‌گیری چند وجهی راش در آزمون‌های عملکردی ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی

2. بررسی مزایا و موانع استفاده از سوابق تحصیلی در سنجش متقاضیان ورود به آموزش عالی

3. بررسی موانع و پیامدهای حذف آزمون (کنکور) سراسری ورود به آموزش عالی

4. تعیین روشی نوین برای پذیرش دانشجو در آزمون سراسری با حذف سهمیه‌های موجود و رعایت عدالت آموزشی

5. تعیین روش سنجش و ارزش‌گذاری استعداد تحصیلی دانشجویان در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به منظور حذف درس استعداد تحصیلی در آزمون دکتری

6. بررسی روش‌های ارتقا کیفیت سؤالات آزمون‌های سراسری براساس الگوهای شناختی

7. بررسی روایی و اعتبار ملاکی و محتوایی آزمون‌های شغلی از ابعاد مولفه‌های روان‌سنجی

8. بررسی توان تفکیکی (تمیز) آزمون‌های سراسری ورود به آموزش عالی

9. بررسی نقش درس‌های عمومی و تخصصی در پذیرش داوطلبان رشته‌های مختلف آزمون سراسری (کنکور)

10. بررسی روایی آزمون‌های سرنوشت‌ساز با تاکید بر پیامدهای اجتماعی ـ فرهنگی- اقتصادی آنها

11. بررسی و تحلیل تفکیک سنجش از پذیرش به تفکیک آزمون‌های ورودی آموزش عالی و استخدامی

12. بررسی ساخت آزمون‌های سرنوشت ساز مبتنی بر استعداد تحصیلی

13. آسیب‌شناسی سوالات آزمون‌های سراسری (کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری) از حیث ملاک­های تدوین سوال و تطابق با دانش موضوعی

14. بررسی روش‌های بهینه‌سازی فرایند انتخاب رشته آزمون‌های سراسری

15. طراحی الگوی سنجش و پذیرش برای بخش عملی آزمون های سراسری ورود به آموزش عالی

16. مطالعة ابعاد اقتصادی برگزاری آزمون‌ها به منظور رفع تنگناهای مالی و افزایش کیفیت اجرای آزمون‌ها

17. بررسی و اعتباریابی وضعیت تحصیلی دانشجویان براساس بومی پذیری

18. طراحی نظام بازنگری برنامه‌های درسی آموزش عالی در تعیین ضرایب دروس آزمون‌ها

19.طراحی نظام ارزشیابی و اعتبارسنجی حوزه‌های برگزاری آزمون‌های سراسری و فراگیر

20. طراحی و اعتباریابی الگوی دانشگاه طراز جهانی جهت ترسیم پارادایم رتبه‌بندی نظام آموزش عالی

>> اطلاعات تکمیلی  << 

نشانی: خیابان کریم خان زند- بین خیابان استاد نجات اللهی و سپهبدقرنی- پلاک 204- سازمان سنجش آموزش کشور- مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی- اداره خدمات پژوهشی// صندوق پستی: 4378-15875// تلفکس:88923791// آدرس پست الکترونیک: research@sanjesh.org

 

 


دسته بندی :
اطلاعیه ها