برگزاری بیست و سومین کنگره سراسری همکاری‌ های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی در دانشگاه گیلان

13 03 2021
کد خبر : 3986513
تعداد بازدید : 24
بیست و سومین کنگره سراسری همکاری‌ های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی با حضور 40 تن از مدیران عالی رتبه دولتی، مدیران و صاحبان شرکت ها و اعضای هیات علمی کشور به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد.
دکتر مسعود شفیعی دبیر دائمی کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی در مراسم اختتامیه این کنگره با بیان اینکه تحریم‌ها باعث شد که دانشگاه‌ها به سمت صنعتی شدن پیش برود، اظهار کرد: دولت و قوه قضائیه امروزه به یک اندازه در رونق بخش صنعت مؤثر هستند.

دکتر شفیعی با اشاره به اینکه صنعت تنها کارخانه نیست و به حوزه‌های مختلف مربوط می‌شود، افزود: مسئله امروز ما اکوسیستم نوآوری است و ما هنوز نمی‌دانیم نوآوری چیست و متولی آن کیست.

وی با بیان اینکه دولت از دانشگاه و صنعت بزرگ‌تر بوده و خصوصی سازی نیز این نابرابری را رفع نکرده است، بیان کرد: اصل ۴۴ به درستی پیاده نشده است لذا نمی‌توان به سمت نوآوری رفت و آمادگی این کار در کشور وجود ندارد.

دکتر شفیعی با اشاره به اینکه ارتباط بهینه بین دانشگاه، صنعت و دولت وجود ندارد، اضافه کرد: متولی و سازمان این ارتباط وجود ندارد و کسی از نتایج قطعنامه این کنگره حمایت نمی‌کند.

دبیر دائمی کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی، افزود: محور اصلی شعارهایی که توسط رهبری مطرح شده مربوط به ارتباط بین صنعت و دانشگاه است و دولت باید تسهیلات، سیاستگذاری، حمایت و پشتیبانی در این خصوص داشته باشد.

وی با بیان اینکه صنعت باید به سمت دانش بنیان شدن برود نه مونتاژ کردن، عنوان کرد: دانشگاه باید به سمت نسل سوم و کارآفرینی برود.

دکتر شفیعی با اعلام اینکه بنا شد یک تفاهم نامه همکاری بین جمعیت، منطقه آزاد و دانشگاه گیلان منعقد شود تصریح کرد: این تفاهم نامه در راستای انجام رسالت دانشگاه‌ها و کارآفرینی است.

دکتر حمزه امین طهماسبی دبیر اجرایی این کنگره در مراسم اختتامیه گفت: جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه با همکاری دانشگاه گیلان با هدف بررسی و تعیین نقش دولت، دانشگاه ها و بخش خصوصی در تحکیم ارتباط فی ما بین، دستیابی به ساز و کارهای لازم و تعیین استراتژی های مناسب برای تحقق این امر،  نسبت به برگزاری این کنگره اقدام کرد تصریح کرد: ساختارهایی را در تعامل با سازمان ها و صنایع داخل استان ایجاد کرده ایم و در این ارتباط زیرساخت هایی از جمله تشکل شورای صنعت و توسعه آزمایشگاه ها در دانشگاه گیلان ایجاد شد ضمن اینکه مرکز نوآوری  این دانشگاه به زودی در پنج هزار مترمربع احداث خواهد شد.
دکتر طهماسبی راه اندازی ۹ واحد تحقیق و توسعه صنعت در دانشگاه گیلان را از دیگر اقدامات عنوان کرد و افزود: نتیجه تمام این اقدامات منجر بر این شد که از ۲۵ قرارداد سال ۹۵ امروز ۲۰۲ قرارداد فعال در ارتباط با جامعه و صنعت داشته باشیم.
وی با بیان اینکه پایان نامه هایی را در مسیر نیاز جامعه سوق داده ایم، خاطر نشان کرد: پروپوزال هایی بر مبنای نیاز صنعت و جامعه به سازمان ها و صنایع ارسال می کنیم.
دبیر اجرایی بیست و سومین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت بیان داشت: در آمارهای منتشره توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در انتهای سال ۹۸ دانشگاه گیلان توانست رتبه های خوبی را در مجموعه دانشگاه های کشور کسب کند.
وی در ادامه با بیان اینکه حتما یک سری نهادها برای حمایت از پژهش های کاربردی به وجود آید، اظهار داشت: اصلاح سیستم جذب و ارتقاء اساتید توجه شود که البته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این حوزه کارهایی را در دست انجام دارد.
دکتر طهماسبی اظهار داشت: سیستم عرضه دوره ها و رشته های آموزشی حال حاضر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سنتی تعریف می شود و دوره های کاربردی نداریم.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری نیز متناسب با امکانات و ظرفیت های بومی هر منطقه باید انجام دهیم، اضافه کرد: در حال حاضر ارتباط بین دولت، صنعت و دانشگاه وجود دارد، در برنامه هفتم توسعه می تواند این نقش پررنگ تر شود.

جهت دریافت گزارش کنگره کلیک کنید

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 07 2022

بازدید اعضاء کلینیک ارتباط با صنعت دانشگاه گیلان و کارگروه صنایع نساجی از کارخانه ایران پوپلین

شرکت ایران پوپلین (سهامی عام) در تاریخ 5 مرداد ماه 1353 با مشارکت بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران و بخش خصوصی تشکیل شد.در حال حاضر این شرکت جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی می‌باشد. کارگروه صنایع نساجی با همکاری کلینیک صنعت دانشگاه گیلان روز یکشنبه مورخ 18 دی ماه  1401 در راستای توسعه و ارتقا روابط صنعت و دانشگاه از کارخانه ایران پوپلین بازدید نمودند. در این بازدید، ضمن ارزیابی امکانات و تجهیزات مجموعه‌ی مذکور، پلیمر، الیاف و مواد پیشرفته، فناوری نساجی، فرآیندهای ریسندگی، بافندگی، تجهیزات آزمایشگاهی، رنگرزی، چاپ، علوم رنگ، صنعت پوشاک، مد و طراحی، نانو و زیست فناوری، توسط اعضای هیئت‌علمی دانشگاه گیلان، پیشنهاداتی ارائه شد و طی رایزنی‌های به عمل آمده از جانب کلینک  صنعت دانشگاه، مقرر شد قرارداد همکاری در زمینه‌ی افزایش دانش و فناوری  نوین منعقد  شود.  کلینک صنعت  دانشگاه گیلان در راستای ارتقا همکاری‌های صنعت استان و دانشگاه، سلسله بازدیدهایی از صنایع مختلف خواهد داشت که این بازدیدها با هدف آسیب‌شناسی صنایع و فراهم کردن بستر لازم برای همکاری دانشگاه و مجموعه‌های صنعتی استان انجام می‌گیرد که قرارداد منعقد شده، منتج از این سلسله بازدید‌ها است.