رهاسازی 180000 بچه ماهی شیپ به رودخانه سفیدرود (جنوب دریای خزر) توسط ایران با وجود بحران کووید-19

20 07 2020
کد خبر : 3986633
تعداد بازدید : 27

ماهی شیپ یکی از 27 گونه تاسماهیان محسوب شده که نسل آن شدیدا در خطر انقراض است و متاسفانه گزارش رسمی از صید مولدین وحشی این ماهی برای تکثیر مصنوعی آن وجود ندارد. این در حالی است که ایران 5 طی سال اخیر توانسته است در سالهای 2016 الی 2019 اقدام به رهاسازی 401456 بچه ماهی این گونه به دریای خزر نماید.

در اول تیرماه 2020 تعداد 180000 بچه ماهی شیپ با وزن متوسط 2/5 گرم توسط مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید دکتر بهشتی (گیلان، ایران) و با همکاری عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان ( آقای دکتر فلاحتکار) تولید و به رودخانه سفیدرود بعنوان بزرگترین رودخانه حوضه جنوبی دریای خزر رهاسازی شد. این تعداد ماهی از تکثیر 17 مولد ماده و 16 مولد نر نگهداری شده در این مرکز و با استفاده از القای هورمونی با LHRHa2 تولید شد و پس از نگهداری و پرورش در استخرهای خاکی با نرخ بازماندگی 58/6 درصد و رسیدن به وزن متوسط 2/5 گرم رهاسازی شد.

تلاش ایران درحالی صورت گرفت که بیماری کووید-19 بسیاری از فعالیت های تجاری و اقدامات حفاظتی را در مناطق مختلف جهان تحت تاثیر قرار داده و یا متوقف نموده است. امید است با تلاش های صورت گرفته سازمان شیلات ایران و خصوصا مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید دکتر بهشتی در تولید و رهاسازی این گونه در معرض خطر، جلوی نابودی نسل ماهی شیپ گرفته شود که این امر خصوصا می بایست نه تنها توسط ایران، بلکه توسط بسیاری از سازمان های بین المللی نیز مورد حمایت قرار گیرد.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 07 2022

بازدید اعضاء کلینیک ارتباط با صنعت دانشگاه گیلان و کارگروه صنایع نساجی از کارخانه ایران پوپلین

شرکت ایران پوپلین (سهامی عام) در تاریخ 5 مرداد ماه 1353 با مشارکت بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران و بخش خصوصی تشکیل شد.در حال حاضر این شرکت جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی می‌باشد. کارگروه صنایع نساجی با همکاری کلینیک صنعت دانشگاه گیلان روز یکشنبه مورخ 18 دی ماه  1401 در راستای توسعه و ارتقا روابط صنعت و دانشگاه از کارخانه ایران پوپلین بازدید نمودند. در این بازدید، ضمن ارزیابی امکانات و تجهیزات مجموعه‌ی مذکور، پلیمر، الیاف و مواد پیشرفته، فناوری نساجی، فرآیندهای ریسندگی، بافندگی، تجهیزات آزمایشگاهی، رنگرزی، چاپ، علوم رنگ، صنعت پوشاک، مد و طراحی، نانو و زیست فناوری، توسط اعضای هیئت‌علمی دانشگاه گیلان، پیشنهاداتی ارائه شد و طی رایزنی‌های به عمل آمده از جانب کلینک  صنعت دانشگاه، مقرر شد قرارداد همکاری در زمینه‌ی افزایش دانش و فناوری  نوین منعقد  شود.  کلینک صنعت  دانشگاه گیلان در راستای ارتقا همکاری‌های صنعت استان و دانشگاه، سلسله بازدیدهایی از صنایع مختلف خواهد داشت که این بازدیدها با هدف آسیب‌شناسی صنایع و فراهم کردن بستر لازم برای همکاری دانشگاه و مجموعه‌های صنعتی استان انجام می‌گیرد که قرارداد منعقد شده، منتج از این سلسله بازدید‌ها است.